Werkbezoek 43

Van:2014-02-11
Tot:2014-02-15
Medewerkers:Teun Bakker, Herman van Wezel, Michel Koppenaal, Krijn van der Wende, Tanja van Koppen
Gasten:Mevr. van Estrik, Janneke Voogd
Vervoer:Vliegtuig

Werkbezoek 43 (11 februari t/m 15 februari 2014)

Zaterdag 15 februari; In de vroege morgen begint de reis naar huis. Een Oekraïner brengt ons naar het vliegveld in Debrecen, vanwaar we twee uren later veilig landen op Hollandse bodem en ons gezinnen weer mogen ontmoeten. Het was een kort, druk, intensief, maar fijn werkbezoek. Tot zover deze Volg Ons.

Vrijdag 14 februari; Na een goede nachtrust en een prima ontbijt in het verzorgingshuis gingen we naar de polikliniek en vervolgens naar de brandweerkazerne, beide OZO projecten in Nagydobrony. De accu van de brandweerauto bleek in een slechte staat te verkeren en voor een nieuwe was er geen geld. Reden om meteen een accu te kopen, want je moet er niet aan denken dat bij een brandmelding de auto niet start! Op de boerderij is het momenteel rustig, maar de voorbereidingen voor het komende seizoen komen langzaam maar zeker weer op gang. De planten groeien voorspoedig in de opkweekkassen en volgende week hopen ze in de doorgroeikassen gepoot te worden. En zo mogen we bezig zijn in Oekraïne, waar zo veel mensen hulp nodig hebben.
Nu is het avond. Morgen gaan we weer naar huis. We bidden om een veilige thuisreis en ook bidden we voor de mensen die we hier weer zullen achterlaten.

Donderdag 13 februari; Na een stevig ontbijt bestaand uit gebakken eieren op weg naar Járok. Na een rit door de Karapaten aangekomen bij de school. Bij het uitstappen stonden de kinderen nieuwsgierig voor de ramen te gluren. Stichting OZO heeft voor deze school verschillende renovaties gedaan en schoolmaterialen aangeleverd.
Daarna nog een aantal bezoeken gebracht aan gezinnen die onder moeilijke omstandigheden leven. Deze gezinnen krijgen regelmatig een voedselpakket van Stichting OZO als een steuntje in de rug.
Wij zijn erg onder de indruk van het belangrijke werk wat Stichting OZO doet, zeker nu wij dit zo van dichtbij beleven. Wij gedenken het team van Stichting OZO en de allerarmsten in onze gebeden. Wilt u dat ook doen?

Mevr. van Estrik en Janneke Voogd

Woensdag 12 februari; Deze morgen waren we al vroeg uit de veren. Ten eerste vanwege het aangename weer, bijna lenteachtig, maar ook door de geluiden van knorrende varkens, kraaiende hanen en blaffende honden. Tanja ging samen met onze gasten richting de bewoners om na het ontbijt aanwezig te zijn bij het Bijbeluurtje en gedrieën, als experts in de gezondheidszorg, tot de conclusie te komen dat de ouderen goed verzorgd worden. Herman, Krijn, Michel en Teun doken samen met Jenö en Pisti in de cijfers om het financiële jaar 2013 te controleren. ’s Avonds was er de ontmoeting met David Pandy, missionaris en landbouwdeskundige namens de kerk, met wie we een goede ontmoeting hadden. Binnenkort zijn er ook kakelende kippen; zie het kippenhok in aanbouw bij ‘Rehoboth’!

Dinsdag 11 februari; Het is weer zover! Toegeleefd naar het werkbezoek, waar we een week lang bezig mogen zijn met de projecten en de ontmoeting met zoveel mensen die we mogen helpen. We zien terug op een goede vlucht met een Airbus van Wizz Air en een behouden aankomst in het verzorgingshuis daarna. Het weerzien was dan ook weer vol vreugde, de bewoners waren heel blij met de meegebrachte tekeningen van onze kinderen. Ook onze meegereisde gasten, mevrouw Van Estrik uit Goedereede en Janneke Voogd uit Ouddorp, voelden zich al heel snel thuis in het verzorgingshuis en zij zijn heel benieuwd naar de werkzaamheden van Stichting OZO. Uiteraard gaan we deze week met hen projecten bezoeken en ook mensen die humanitaire hulp zo hard nodig hebben.