Werkbezoek 69
2024/02/01

Woensdagmiddag 7 februari start DV het 69e werkbezoek van Stichting OZO aan het werkgebied in Oekraïne. Het heeft er even om gespannen of er goederen meegenomen konden worden. Want de ontwikkelingen aan de grens van Hongarije en Oekraïne zijn zodanig dat het niet zeker is dat de spullen over de grens komen.

Aan de Oekraïense kant is men bezig met een grondige digitalisering van de douane-administratie. Er zijn nu nieuwe regels die voor Stichting OZO niet helemaal duidelijk zijn. Maar in overleg met de medewerkers in Oekraïne is toch besloten om goederen mee te nemen. De OZO-aanhanger is ondertussen geladen en de administratie (laadlijsten) voor aan de grens wordt geregeld.

Tijdens dit werkbezoek zullen de verschillende projecten worden bezocht en met de vrienden in Oekraïne overlegd worden over eventuele nieuwe projecten. Een belangrijk onderdeel van dit werkbezoek is het contact met medewerkers in Oekraïne en met de bewoners van bejaardenhuis Rehoboth. Persoonlijk contact is juist in deze moeilijke tijden heel belangrijk voor de mensen in het werkgebied.

Vanaf donderdagavond 8 februari is er een dagelijkse update via www.stichting-ozo.nl onder het kopje ‘volg ons’. We hopen vrijdag 16 februari weer thuis te zijn.
Stichting OZO vraagt of u deze reis én het werk in Oekraïne wil gedenken in uw gebed!
Alvast hartelijk dank!
Aardappelen voor Gymnasium in Nagydobrony
2023/09/12

In Nagydobrony, de plaats waar vanuit Stichting OZO haar werk verricht, is ook een gymnasium. Dit is een christelijke middelbare school van ongeveer 200 leerlingen.
Deze leerlingen verblijven door de week in het internaat bij deze school. Stichting OZO heeft altijd heel goede contacten met deze school. In het verleden heeft OZO veel hulpgoederen geleverd, zoals schoolmeubilair, computers en ook voedselhulppakketten want het is natuurlijk een grote opgave om voor deze kinderen dagelijks een maaltijd te verzorgen.
Daarom heeft Stichting OZO kortgeleden 2.000 kg aardappelen geschonken. Deze aardappelen van de eigen oogst van de OZO-farm werden natuurlijk in dankbaarheid aanvaard.
Door de schenking kan de school op hun kosten besparen want de prijs van de levensmiddelen is ook voor hen heel hoog.
Project houtkachel en warmtepomp voor Rehoboth
2023/09/05

Verzorgingshuis Rehoboth dringend toe aan een nieuwe houtkachel. Ook is er -gezien de onzekere energievoorziening in de winter- behoefte aan een warmtepomp met grote capaciteit.

Tijdens het laatstgehouden werkbezoek is er naar een nieuwe houtkachel gekeken die bij een loodgieter stond. Dit enorme apparaat kon voor een mooie prijs worden aangeschaft.
Dit is dan ook gebeurd. Het is de bedoeling dat voor het stookseizoen begint -in oktober- de nieuwe kachel operationeel zal zijn.

Verder is Stichting OZO bezig met de aanschaf van een of meerdere warmtepompen. Natuurlijk zijn er aan dit project hoge kosten verbonden.

Het OZO-bestuur heeft daarom ook een aantal instanties aangeschreven die actief zijn met schenkingen aan goede doelen voor een financiële bijdrage.

Helpt u ook mee! U kunt de brochure hier downloaden.
Hulptransport Oekraïne
2023/05/30

D.V. Woensdagmiddag 31 mei zal er weer een noodhulptransport van Stichting OZO richting Oekraïne gaan. Vorige week is de aanhanger gevuld met hulpgoederen en zijn de papieren in orde gemaakt. Ook deze keer gaat er weer veel incontinentiemateriaal, medicijnen en brandweer materiaal mee. Tijdens het werk bezoek zullen we vanuit het bejaardenhuis van Stichting OZO in Nagydobrony ons werk gaan doen, zoals hulpverleningsadressen en projecten bezoeken. Vrijdagavond 9 juni hopen we weer terug te keren. Graag uw gebed voor de reis en het verblijf daar! Vanaf komende donderdag of vrijdagavond zijn we te volgen via https://www.stichting-ozo.nl/index.php?view=wb&id=2023_02 We proberen elke avond een update van onze reis te geven. Ook op de facebookpagina komen korte berichten te staan. Deze keer reizen Albert van Holten, Michel Koppenaal en Adri van der Laan over de weg. Hans den Hartog neemt het vliegtuig.

De oorlog duurt voort
2023/04/11

Hoewel de oorlogshandelingen ver verwijderd van ons werkgebied plaatsvinden, zijn de gevolgen van de oorlog in Nagydobrony waar ons bejaardenhuis Rehoboth staat, steeds duidelijker merkbaar. Hoge prijzen, brandstofschaarste, elektriciteitsuitval, het vertrek van jonge mensen naar het westen, de aanwezigheid van vluchtelingen en nog verschillende andere zaken, maken het leven in het westen van Oekraïne steeds moeilijker. Daarnaast leven velen -ook de medewerkers van OZO- in spanning of ze een oproep krijgen om zich te melden voor het leger. Grote zorgen allemaal. St. OZO wil helpen met hulpgoederen. Helpt en bidt U mee?
Stichting OZO weer naar Oekraïne
2023/01/11

GOEREE-OVERFLAKKEE – Woensdag 11 januari, vertrekken weer een aantal mensen van Stichting OZO (Onderlinge Zorg Oekraïne) met een noodhulptransport. De kar en de bus (gesponsord door Installatiebedrijf De Branding) is weer afgeladen en staat gereed om te vertrekken richting Oekraïne. Tijdens dit 66e werkbezoek, wat eigenlijk noodhulptransport is, zullen verschillende goederen worden afgeleverd bij ‘de basis’, van St. OZO, het bejaardenhuis Rehoboth in Nagydobrony in het westen van Oekraïne. Deze keer gaan er een ruim aantal aggregaten mee, omdat door de oorlogshandelingen regelmatig de elektriciteit wordt afgesloten. Ook zijn er lampen die op zonne-energie werken ingeladen. Verder incontinentiemateriaal, medicijnen, materialen voor de gezondheidszorg en brandweer materiaal. De meeste goederen zijn door bedrijven en particulieren geschonken. De overige zaken zijn door Stichting OZO zelf aangeschaft met het geld dat ook de afgelopen tijd weer ruimhartig geschonken is. Hulp blijft vooral ook in deze onzekere tijd van oorlog en armoede hard nodig.