Jaargang 2023 Nr. 3

We zijn blij dat we u de nieuwste editie van ons kwartaalblad van Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne mogen aanbieden. In deze bijzondere tijd is het belangrijk voor ons, om met u te delen wat we hebben bereikt en wat we nog verwachten te gaan doen om onze missie te verwezenlijken, om bij te dragen aan het welzijn en de zorg voor de allerarmsten in Oekraïne.

Dit kwartaalblad is niet alleen een platform om u op de hoogte te houden van onze projecten, maar ook om de verhalen te delen van de mensen wiens levens we hebben aangeraakt. Zo leest u het interview met domineesvrouw Dora Kacsó, oprichster van ‘The Shelter’, een instelling die straatkinderen in Batyu opvangt. Het laat zien hoe samenwerking en mededogen leiden tot positieve veranderingen in de levens van velen in Oekraïne, in dit geval voor kansarme kinderen.

Onze toewijding aan ‘onze’ mensen in Oekraïne blijft onwankelbaar en we zijn dankbaar voor uw voortdurende steun. Of het nu gaat om de zorg voor kwetsbare ouderen, kinderen, het bieden van medische hulp of het ondersteunen van onderwijsinstellingen, samen kunnen we het verschil maken.

Ik nodig u uit om met ons mee te reizen terwijl we onze reis voortzetten om hoop, welzijn en kansen te brengen naar degenen die dit het meest nodig hebben in ons werkgebied. Samen met u als donateur kunnen we bouwen aan een betere toekomst. Dank u voor uw betrokkenheid en toewijding aan Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne. Met de hulp van God staan we samen met u sterk om het verschil te maken.

Hartelijke groet,
Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne
Albert van Holten, voorzitter

Kinderopvang The Shelter

De vaste lezers van Onderling Contact weten dat Stichting OZO al een aantal jaren het kinderwerk van The Shelter ondersteunt. De initiatiefneemster van het werk is Dorá, de vrouw van dominee Géza Kackso in Báityu, een plaatsje in de buurt van Nagydobrony. Zij vangt in een ruimte onder de pastorie kinderen op die niet dakloos zijn, maar die geen stabiele thuissituatie hebben. De kinderen krijgen warme maaltijden, kleren en… wat heel belangrijk is, ze worden geholpen met hun huiswerk. Dorá doet dit werk samen met enkele gemeenteleden. Tijdens één van de vorige werkbezoeken is haar gevraagd of ze iets over haar werk wil vertellen. Per mail stuurde ze informatie over haar werk aan de hand van ‘verhalen’ van de kinderen die deel uitmaken van The Shelter-familie. De verhalen spreken voor zich en het is overbodig te zeggen dat hulp voor dit project heel erg nodig is.

Alex en Béla
Béla is 11 en zijn jongere broer is 9. Ze wonen bij hun moeder. Hun vader verliet het gezin toen de twee kinderen nog heel klein waren. De moeder is de enige kostwinner van het gezin, want van de vader krijgt ze geen ondersteuning. Moeder moet hele lange dagen werken en daarom komen de jongens naar The Shelter. The Shelter is een goede ‘oplossing’ omdat ze hun huiswerk daar maken en een voedzame warme maaltijd krijgen. Zodoende kan de moeder zich op haar werk concentreren. De jongens zijn erg slim en respectvol, ze komen ook naar de zondagsschool en nemen deel aan veel kerkelijke activiteiten.

Agnes
Agnes is 15 jaar oud en heeft een oudere zus die een partner en twee kinderen heeft. Het gezin woont samen in hetzelfde huis. De vader van Agnes had een hele goede baan en verdiende een paar jaar geleden veel geld. Ze bouwden een groot huis. Maar beide ouders raakten aan de drank en de vader verloor zijn baan. Uiteindelijk heeft de vader werk gevonden als chauffeur op de vuilniswagen in ons dorp. De zus van Agnes heeft twee zonen van twee verschillende partners en de huidige partner houdt niet van het jongetje uit haar vorige relatie, dus voeden de ouders van Agnes hun kleinzoon op als hun eigen kleinzoon. Hij komt ook naar The Shelter. Hij heet Oliver en hij is 7 jaar. Agnes heeft bij The Shelter veel geleerd, vooral over persoonlijke hygiëne en staat ook open voor Gods evangelie.

De familie Andor (Dominika 14, Andrea 13, Eleonóra 12, István 11, Jázmin 7)
Er zijn zes kinderen in het gezin, de jongste is pas een paar maanden oud. de moeder komt ook uit een groot gezin. Veel van haar broers en zussen zijn opgegroeid in kindertehuizen. De vader werkt als herder en zorgt lokaal voor een kudde geiten. Hij is geen gemakkelijke man. Zoals we hebben begrepen, kunnen de kinderen het eten niet aanraken voordat hij thuiskomt en zijn deel heeft. Hun huisvestingsomstandigheden zijn onvoorstelbaar. Op een dag bezocht Eleonóra het huis van hun buurvrouw om te spelen en ze was verrast dat de buurvrouw geen ratten door haar huis liet rennen. Het was volkomen normaal dat ze ratten had.

De vier oudere kinderen komen regelmatig naar The Shelter. We merkten dat ze erg stil waren, voordat we met ze aan de slag gingen. Ze gaven geen antwoord op vragen, zelfs niet op school, of als ze dat wel deden, antwoordden ze zo zachtjes dat we ze nauwelijks konden verstaan. Maar op de één of andere manier brak de liefde, die ze in The Shelter ervaarden, het ijs. En afgelopen kerstavond namen de kinderen deel aan de dienst en vertelden luid en duidelijk een gedichtje voor de grote gemeente. We werden er emotioneel van.

Dorina en Hanna
De meisjes zijn een tweeling, ook al lijken ze niet op elkaar, ze zijn 12 jaar oud. Ze wonen met hun moeder in een heel klein, maar schoon huis. Helaas heeft de vader het gezin jaren geleden verlaten en had de moeder het heel moeilijk om de twee meisjes groot te brengen. Toen de meisjes klein waren, had ze twee kinderzitjes op haar fiets en we zagen dat de moeder haar kinderen overal mee naartoe nam op de fiets. Sinds kort heeft de moeder een nieuwe partner en sindsdien gaat het beter met het gezin. Er zijn verbeteringen rondom het huis. De meisjes komen graag naar The Shelter om met hun vriendjes te spelen en hun huiswerk te maken, omdat de moeder niet veel tijd heeft om hun huiswerk met hen te maken.

Alex
Alex is 11 jaar oud. Zijn ouders scheidden en de vader verliet het gezin. De moeder werkt in het buitenland om genoeg geld voor het gezin te verdienen. Er gaan geruchten dat ze een nieuwe partner in het buitenland heeft. Maar ze steunt Alex financieel, komt regelmatig bij hem thuis en verbetert de levensomstandigheden aanzienlijk. Ze heeft bijvoorbeeld onlangs een badkamer in huis laten bouwen, waarin ook een wasmachine staat. De jongen woont bij zijn grootmoeder, die psychische problemen heeft. Hij is een slimme kleine jongen, die zeer verfijnde woorden gebruikt. Hij komt graag naar The Shelter omdat er kinderen van zijn leeftijd zijn en hij brengt hier graag tijd door met zijn vrienden. Hij maakt ook graag zijn huiswerk.

Kyra
Het verhaal van Kyra lijkt erg op dat van Alex. Ze is 11 jaar oud en ze gaan naar dezelfde klas. Haar ouders zijn ook gescheiden en de vader is verdwenen. Haar moeder werkt in het buitenland en Kyra woont ook bij haar grootmoeder. Een belangrijk verschil is dat Kyra twee broers heeft. Rostislav is 13 en Milan is 9. De drie steunen elkaar onder alle omstandigheden. De jongere broer en Kyra komen allebei regelmatig naar The Shelter en genieten daar heel erg. Hun grootmoeder komt regelmatig naar de kerk en Kyra gaat af en toe met haar mee. Kyra is een natuurlijke leider en helpt graag de leiding van The Shelter.

Aardappelen voor het Gymnasium

In Nagydobrony, de plaats waar vanuit Stichting OZO haar werk verricht, is ook een gymnasium. Dit is een Christelijke middelbare school van ongeveer 200 leerlingen. Deze leerlingen verblijven door de week in het internaat bij deze school.

Stichting OZO heeft altijd heel goede contacten met deze school en vooral in het verleden heeft Stichting OZO veel hulpgoederen geleverd, zoals schoolmeubilair, computers en ook voedselhulppakketten, want het is natuurlijk een grote opgave om voor deze kinderen dagelijks een maaltijd te verzorgen. Daarom heeft Stichting OZO kortgeleden 2.000 kg aardappelen geschonken. Deze aardappelen van de eigen oogst van de OZO-boerderij werden natuurlijk in dankbaarheid aanvaard. Door de schenking kan de school op hun kosten besparen, want de prijs van de levensmiddelen is ook voor hen heel hoog.

Het Gymnasium is ontstaan op initiatief van de Gereformeerde Kerken in de regio rondom Nagydobrony. Toen verzorgingshuis Rehoboth nog niet was gebouwd verbleven deelnemers van de werkbezoeken van Stichting OZO regelmatig in één van de kamers van de school. Ook verzorgen leerlingen van het gymnasium nog een aantal fruitbomen op de boerderij van Stichting OZO.

Veel steun voor houtkachelproject

Momenteel wordt bij verzorgingshuis Rehoboth de laatste hand gelegd aan het plaatsen van de nieuw aangeschafte houtkachel. De aanschaf van de houtkachel was hard nodig, omdat de kleine oude kachel behoorlijk versleten was. Verder is een goede houtkachel noodzakelijk omdat het stoken op gas in sommige perioden heel duur is. Dit is natuurlijk het gevolg van de oorlog met Rusland. Hout is momenteel ruim voorradig bij Rehoboth.

Vorig jaar is OZO een project gestart om voldoende geld voor deze dure installatie bijeen te brengen. De aanschaf, verbouwing (kachelruimte moest groter worden) en installatie kost in totaal € 29.000,- Een fors bedrag maar organisaties, bedrijven en particulieren hebben in de nog korte looptijd van het project tot nu toe (begin oktober) een mooi bedrag bij elkaar gebracht. Momenteel is er € 23.693,- binnen. Er is dus nog een bedrag van € 5.307,- nodig. Het bestuur van Stichting OZO vertrouwt erop dat ook dit bedrag door trouwe donateurs bij elkaar gebracht zal worden. Wilt u weten hoe u een extra gift kan overmaken voor het houtkachelproject, lees daarvoor de mogelijkheden in de bijgevoegde brief, of het artikel “Einde van de acceptgiro“ op pagina 12 van dit OC.

Dank voor de vele giften en gebeden

Vanwege de oorlog die ruim anderhalf jaar geleden begon, zijn de kosten voor het levensonderhoud van de inwoners van Oekraïne ontzettend gestegen. Natuurlijk geldt dit ook voor alle betrokkenen in de regio waar Stichting OZO werkt. Er zijn meer voedselhulppakketten uitgedeeld. De energiekosten van vooral gas en hout zijn enorm gestegen. Daarnaast leven steeds meer mensen onder, wat wij noemen, de armoedegrens. Dan zijn er voor Stichting OZO ook nog de hoge uitgaven voor bijvoorbeeld de houtkachel en de warmtepomp. Ook worden er isolatiemaatregelen getroffen voor ons verzorgingshuis Rehoboth wat hoog nodig is, maar waar wel hoge kosten aan zijn verbonden.

Voor ons als bestuur van Stichting OZO is het iedere keer weer een wonder dat we in staat gesteld worden om in alle vragen te voorzien. Allereerst zijn we daar de Heere God heel dankbaar voor, want zonder Zijn zegen zouden we al het werk niet kunnen doen. Daarnaast is er ook veel dankbaarheid voor onze achterban die steeds achter het werk blijft staan. Veel grote giften mogen we ontvangen van kerken (van het eiland en daarbuiten), bedrijven, organisaties en natuurlijk de trouwe donateurs die periodiek hun financiële bijdrage leveren en soms ook extra giften voor bepaalde projecten doneren. Heel hartelijk dank voor al deze giften en goederen die we steeds weer mogen ontvangen. Ook weet het Stichtingsbestuur dat er veel voor het werk gebeden wordt. Dit laatste is heel belangrijk, want de situatie in Oekraïne wordt er niet beter op en menselijkerwijs gesproken blijft onze hulp nog steeds broodnodig!

Veel deelnemers aan werkbezoek 68

D.V. woensdag 1 november start het derde en laatste werkbezoek van dit jaar. Normaal gesproken wordt de reis ondernomen met de bus (gesponsord door De Branding) plus aanhanger. Daarnaast zal er nog een lange bestelbus meegaan plus een camper.

In totaal zullen er 11 deelnemers aan het werkbezoek zijn: de bestuursleden Albert van Holten, Herman van Wezel, Michel Koppenaal en Adri van der Laan. Daarnaast reizen Frans en Arja Kieviet met de camper mee en gaan er drie familieleden van Adri mee: Harrold Vlok, Jaco van Nimwegen en Ryan van Gent. De twee ‘brandweermannen’ Hans den Hartog en Nick van der Zwet reizen met het vliegtuig. Deze keer wordt het een pittig werkbezoek, want het is de bedoeling dat in de twee jaar geleden gebouwde voorraadschuur achter Rehoboth, elektriciteit wordt aangelegd. Het benodigde materiaal hiervoor is in Nederland besteld en wordt deze reis meegenomen.
Het OZO-bestuur vraagt gebed voor de lange reis en het karwei dat geklaard moet worden. Vrijdag 10 november hoopt men weer terug te zijn op het eiland. De voorraadschuur wordt gebruikt voor opslag van landbouwproducten en werktuigen. Met de aanleg van elektriciteit is een bedrag van ongeveer € 10.000,- gemoeid. Giften zijn welkom!

Einde van de acceptgiro

Er is een belangrijke verandering gekomen in één van de manieren om een gift over te maken naar Stichting OZO. Vanaf medio 2023 is de acceptgiro helaas afgeschaft. Hoewel de acceptgiro een laagdrempelige manier was om een gift te geven, zijn er gelukkig nog steeds diverse handige manieren om doneren mogelijk te maken.

Op de adresdrager van dit kwartaalblad komt vanaf deze uitgave een QR code. Deze code, die ook op onze website site staat, is een mooie manier om snel en gemakkelijk een donatie te doen via uw smartphone. Voor ons als stichting is het voordeel dat we meerdere QR codes kunnen gebruiken, bijvoorbeeld voor speciale projecten. Hoewel een machtiging voor sommigen een negatieve bijklank heeft is het toch een geweldige manier om ons te steunen. Met een machtiging voor een automatische incasso kunt u periodiek een gift over laten maken. Natuurlijk kan een machtiging óók voor eenmalig gebruik worden ingezet. Het bedrag dat u invult wordt dan slechts één keer van uw rekening afgeschreven.

En uiteraard kunt u ook nog steeds handmatig doneren via een bankoverschrijving. Gebruik hiervoor onze bankgegevens die u op onze website en in de colofon van deze OC kunt vinden.

We zijn ontzettend dankbaar voor uw voortdurende steun en betrokkenheid. Zo kunnen we samen blijven werken en bijdragen aan de zorg voor de allerarmsten in Oekraïne.