Jaargang 2024 Nr. 2

Beste lezers,

Ik heet u van harte welkom bij weer een nieuwe editie van ons kwartaalblad. Zoals u weet, zet Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne zich onvermoeibaar in om hulp en ondersteuning te bieden aan de mensen in Oekraïne. Minstens drie keer per jaar leggen we werkbezoeken af om onze medewerkers aldaar met raad en daad terzijde te staan. In de afgelopen weken stond ons 70e werkbezoek centraal en daarvan doen we in deze uitgave verslag.
De omstandigheden in Oekraïne blijven gevaarlijk. Door de voortdurende risico’s van wegrazzia’s hebben onze medewerkers ervoor gekozen om dicht bij huis te blijven, met een actieradius van slechts een tiental kilometers. Dit beperkte bereik bood echter waardevolle mogelijkheden. We hebben uitgebreid kunnen spreken met de directie van verzorgingshuis Rehoboth, waarbij we niet alleen het huidige werk bespraken, maar ook verschillende toekomstscenario’s onder de loep namen.
Tijdens onze werkbezoeken richten we ons zowel op de korte als op de lange termijn. De huidige oorlogssituatie maakt dat onze scope slechts enkele maanden beslaat, tot het volgende werkbezoek. De nood in Oekraïne is hoog en blijft stijgen. Daarom willen we een dringend beroep op u doen om te bidden voor de duizenden vluchtelingen en in het bijzonder voor degenen die achterblijven, omdat ze niet (meer) weg kunnen.
Naast onze trouwe hemelse Vader wil ik hierbij in het bijzonder alle kerken, instanties en donateurs bedanken voor het voortdurende gebed, betrokkenheid en de financiële ondersteuning van ons werk. Dit geeft ons de moed, de kracht én de mogelijkheid om door te gaan. Sámen kunnen we blijven helpen en hoop bieden in deze moeilijke tijden.

Hartelijke groet,
Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne
Albert van Holten, voorzitter

Acceptgiro

Nu de acceptgiro verleden tijd is wil ik als penningmeester van Stichting OZO graag het belang van QR-codes voor donaties onder uw aandacht brengen. Met slechts één scan kunt u als donateur direct en veilig bijdragen aan onze missie en onze projecten. QR-codes bieden een naadloze ervaring, verminderen administratieve lasten en verkleinen fouten. Elke donatie draagt bij aan het verbeteren van de levens van mensen die onze steun zo hard nodig hebben. Wilt u ons helpen en ondersteunen met een gift, scan dan de QR-code en help ons om een blijvend verschil te maken. Wij kunnen dat alleen samen met u! Bedankt voor uw steun aan Stichting OZO.

Werkbezoeken met bus van De Branding

Een belangrijk middel bij het werk van Stichting OZO in Oekraïne is het werkbezoek. Een paar weken geleden werd het 70e werkbezoek gehouden. Deze werkbezoeken zijn heel belangrijk voor het werk van de stichting en wel mede om meerdere redenen. Allereerst is natuurlijk het contact met de OZO-werkers in Oekraïne heel belangrijk. Tijdens de werkbezoeken wordt er met hen bijgepraat en het werk van OZO in Oekraïne besproken. Tijdens het werkbezoek worden ook zaken besproken op het persoonlijke vlak. Iedere keer valt het op dat de leiding van het werk in Oekraïne deze persoonlijke contacten -ook met hun gezinnen- zeer op prijs stelt.

Een andere functie van het werkbezoek is het meenemen van goederen. Stichting OZO heeft in het verleden ervoor gekozen om geen grote vrachten met spullen mee te nemen richting Oekraïne, want er wordt naar gestreefd om zoveel mogelijk goederen in Oekraïne zelf aan te schaffen. Toch wordt er niet aan ontkomen om spullen uit Nederland mee te nemen omdat een aantal artikelen daar heel duur zijn of niet te verkrijgen, zoals een aantal medische materialen en incontinentiemateriaal. Verder ook specifieke dingen zoals, na het uitbreken van de oorlog, houdbaar voedsel en vorig jaar elektriciteitsmateriaal. Natuurlijk gaan er iedere reis gebreide kleding en dekens mee die door mensen uit de achterban zijn vervaardigd. En last but not least de vele tonnen aan brandweerspullen die de afgelopen jaren richting Oekraïne zijn vervoerd.

Verder zorgen de drie werkbezoeken per jaar ervoor dat via de ervaringen van de reizigers het werk van OZO dichter bij de achterban wordt gebracht. De werkbezoeken zijn dus belangrijke ijkpunten in het werk van Stichting OZO.

Het vervoer richting Oekraïne gebeurt altijd met de eigen OZO-kar, getrokken door een bus van Firma De Branding uit Ouddorp. Directeur Kees Sperling heeft speciaal hiervoor een bus aangeschaft die Stichting OZO altijd tot haar beschikking heeft. Ook neemt Sperling de kosten van de werkbezoeken voor zijn rekening. Stichting OZO is Kees Sperling en De Branding hier uiteraard heel dankbaar voor.

Werkbezoek nr. 70

In verschillende artikelen in dit Onderling Contact wordt al teruggegrepen op het laatst gehouden werkbezoek. Daarom in dit artikel een klein overzicht van de activiteiten tijdens dit bezoek. Dagverslagen zijn te lezen via ‘Volg ons’ op de website www.stichting-ozo.nl
Werkbezoek nr. 70 startte op woensdagmiddag 5 juni en eindigde op vrijdag 14 juni. Aan het bezoek werd deelgenomen door Albert van Holten en Adri van der Laan van het bestuur en door Harrold Vlok uit Gouda als gast. De brandweermannen Hans den Hartog en Nick van der Zwet maakten de reis per vliegtuig.

Zowel de heen- als terugreis met de kar en bus verliepen heel voorspoedig. Ook de verschillende grenspassages namen relatief weinig tijd in beslag. Tijdens het werkbezoek zijn er veel besprekingen met de leiding van Stichting OZO in Oekraïne geweest.

Want hoewel de oorlog ver weg is van Nagydobrony zijn de gevolgen wel degelijk merkbaar. Hogere prijzen, personeelstekort, ontwrichting van de samenleving omdat veel jonge mensen naar het buitenland zijn vertrokken of (verplicht) in het leger hebben moeten gaan. Ook de OZO-mensen in Oekraïne hebben hun activiteiten daar op moeten aanpassen. Familieleden die in het westen wonen, worden gemist en voor zwakkeren in de samenleving is er steeds minder hulp beschikbaar. Dat zorgt ervoor dat er een soort depressieve sfeer in het land heerst: lege straten en huizen, steeds minder jongeren en kinderen, enz.

De deelnemers aan het werkbezoek hebben vooral een aantal dingen binnen Rehoboth kunnen doen, zoals het herinrichten van het magazijn en het sorteren van de goederen. Ook zijn er naast andere klussen vooral uitgebreide gesprekken met de directie gevoerd. Want juist in deze tijd van de oorlog en de gevolgen daarvan vraagt een goede voorbereiding op eventuele -onverhoopte- veranderingen in de organisatie in Oekraïne.
Toch heerst er altijd weer een weemoedig gevoel bij de deelnemers aan het werkbezoek als er weer wordt teruggegaan naar het westen, waar er vooralsnog geen oorlogsdreiging is en waar ook nog een zekere welvaart heerst.

De realiteit is dat er nood is op verschillende niveaus. Daarom is gebed voor de mensen in Oekraïne heel hard nodig. Daarom worden de lezers van dit artikel opgeroepen om veel te bidden voor de situatie daar, want ook in deze donkere tijden is er alleen bij en door de Heere God uitkomst.

Tragisch overlijden bewoonster Rehoboth

In de laatste week van mei overleed Lengyel Erzsébet. Zij woonde sinds oktober 2022 in Rehoboth. Zij werd ziek en moest in een ziekenhuis worden opgenomen.

Omdat er in het dichtstbijzijnde ziekenhuis in de stad Ungvár geen plaats voor haar was, is geprobeerd om haar in een ziekenhuis in Hongarije te plaatsen. Hiervoor was een ambulance naar Rehoboth gekomen om haar op te halen. Op de grens aangekomen overleed zij. Het is triest dat zij daar ‘onderweg’ moest overlijden. Erzsébet is 88 jaar geworden. Haar man is al langer geleden overleden. Zij had twee dochters die vaak telefonisch contact met haar hadden. Erzsébet is in Hongarije begraven. Stichting OZO condoleert de familie en wenst haar dochters veel sterkte bij het verwerken van dit overlijden.

Project uitvaartcentrum:
Bouw centrum en aanschaf koeltafel

Tijdens werkbezoeken van Stichting OZO aan Nagydobrony, de plaats van waaruit het werk wordt verricht, is er regelmatig contact met burgemeester Ferenc Nagy. Deze gedreven man betekent veel voor de samenleving in zijn gemeente die bestaat uit vijf dorpen. Bij veel activiteiten is hij aanwezig en dan niet alleen om lintjes door te knippen, maar hij steekt ook zelf de handen uit de mouwen. Dit laatste was ook twee jaar geleden te zien na het uitbreken van de oorlog. Hij zorgde ervoor dat vluchtelingen uit het oosten van het land goed werden opgevangen, dat er kleren en andere zaken waren en dat centrale keukens voor de vluchtelingen draaiende konden blijven. Stichting OZO heeft hier ook verschillende keren een bijdrage aan geleverd.

De burgemeester is ook nauw betrokken bij de bouw van het uitvaartcentrum op de begraafplaats van Nagydobrony. Vorig jaar zijn vrijwilligers begonnen om op de begraafplaats een dergelijk centrum te bouwen. Financiën voor een deel van de bouw werden gekregen van een zustergemeente uit Hongarije. Tijdens het laatstgehouden werkbezoek bleek dat de bouw ver gevorderd is. De ramen en deuren staan erin en momenteel is men aan het stucwerk bezig. Stichting OZO kreeg een verzoek van de gemeente of aan de bouw van het centrum een financiële bijdrage kon worden geleverd. Het verzoek werd gehonoreerd en daarom werden de deelnemers aan het werkbezoek uitgenodigd om met de burgemeester naar een groot warenhuis in Ungvár te gaan om inkopen te doen. Er werden vloertegels gekocht en afwerkingsmateriaal voor de goten en de overkappingen. Deze uitgaven werden door Stichting OZO bekostigd.

De burgemeester verwacht dat de bouw over twee maanden zal zijn afgerond. Het gebouw zal zeker in een behoefte voorzien want een condoleance ruimte of een overdekte ruimte voor een rouwdienst was er nog niet. In Oekraïne is het de gewoonte dat een overledene binnen 24 uur na het overlijden begraven wordt. Dit is een heel korte tijd en vooral nu veel mensen het gebied hebben verlaten, lukt het niet altijd om op tijd voor de begrafenis aanwezig te zijn. Vanuit verzorgingshuis Rehoboth leefde al langere tijd de behoefte om bij overlijden de stoffelijke overschotten langer te kunnen bewaren. Daarom heeft Stichting OZO besloten om een mobiele koeltafel aan te schaffen. Deze werd tijdens het werkbezoek aan de burgemeester door voorzitter Albert van Holten overhandigd. De tafel zal in het rouwcentrum worden geplaatst, maar zal desgewenst ook in Rehoboth kunnen worden gebruikt. De tafel werd na de officiële overhandiging weer mee teruggenomen naar Rehoboth totdat de bouw zal zijn afgerond. Burgemeester Ferenc Nagy verzekerde heel blij te zijn met medewerking en de bijdragen van Stichting OZO aan het project.

Ook in andere dorpen brillen passen

In de vorige OC werd melding gemaakt dat er in verzorgingshuis Rehoboth een ‘brillenpasmiddag’ was georganiseerd. Een opticiën uit Nederland had honderden gebruikte brillen geschonken aan Stichting OZO en na een oproep dat deze brillen gratis konden worden gepast en meegenomen, kwamen velen kijken of er een geschikte bril was. Na afloop bleek dat nog veel brillen over waren. Deze werden door andere kerkelijke gemeenten opgehaald en ook daar was er veel belangstelling voor. De opticiën uit Barendrecht wordt hartelijk dankgezegd, want een bril aanschaffen ligt niet binnen ieders mogelijkheden.

Actief brandweerwerkbezoek

Hans den Hartog en Nick van der Zwet hebben een druk werkbezoek achter de rug. Zij vertegenwoordigen de ‘brandweertak’ van Stichting OZO. Zij staan zowel vrijwillige als beroepsbrandweermensen bij in de regio van Nagydobrony.

Veel kleinere dorpen hebben geen eigen brandweer omdat ze hiervoor geen bijdrage van de overheid krijgen. Toch is een brandweer heel belangrijk voor het dorp omdat veel huizen in slechte staat verkeren en daardoor niet brandveilig zijn. Ook zijn veel binnenwegen slecht berijdbaar en daarom duurt het heel lang voor er een brandweerauto uit een grotere plaats is gearriveerd. Stichting OZO heeft al vanaf het begin van haar bestaan veel aandacht voor bijstand van de verschillende brandweereenheden gehad. Hans en Nick hebben tijdens het werkbezoek veel oefeningen verzorgd met brandweerkorpsen, zelfs aan een eenheid van het leger. Ook brengen ze regelmatig materialen mee voor de brandweer die in Oekraïne moeilijk te krijgen zijn.

Tijdens het werkbezoek hebben ze weer brandweerlieden kunnen bijstaan in hun soms levensreddend werk en daar is het OZO-bestuur, maar ook de mensen in de regio hen heel dankbaar voor.

Presentaties

Regelmatig geeft Stichting OZO presentaties voor kerken, verenigingen en andere organisaties over het werk van de stichting. Zo werd eind mei een presentatie verzorgd voor leden van de PCOB in De Hoeksteen in Middelharnis. Er was een geïnteresseerd publiek en Stichting OZO ontving een mooie gift. Ietje Kievit uit Nieuwe-Tonge verkocht tijdens deze bijeenkomst haar zelfgemaakte kaarten. De opbrengst kwam uiteraard ten goede aan Stichting OZO. Hartelijk dank aan Ietje Kievit en aan de PCOB voor de gift.

Wie meer informatie hierover wil of een presentatie wil afspreken, kan dit doen via een mail naar a.vanderlaan@stichting-ozo.nl

Banden voor de combine

De vaste lezers van de OC weten dat er op de boerderij van Stichting OZO ook een combine is. Deze dorsmachine die onder meer wordt gebruikt bij de oogst van mais, tarwe en straks ook van de sojabonen is enkele jaren geleden aangeschaft. Dit was een gebruikte machine en natuurlijk vergt dit ook onderhoud.

De achterbanden waren nodig aan vervanging toe. In Oekraïne kunnen deze banden wel worden gekocht, maar ze zijn daar duurder en minder van kwaliteit. Daarom besloot Stichting OZO deze banden in Nederland aan te schaffen. De banden werden gekocht bij Profile DBS in Middelharnis.

Dit bedrijf leverde ze met korting waarvoor Stichting OZO heel dankbaar is. De forse banden pasten net in de OZO-kar. Binnenkort worden ze gemonteerd door een monteur op de boerderij van Stichting OZO.

Energievoorziening Rehoboth wordt verder aangepakt

Voor verzorgingshuis Rehoboth is de energievoorziening heel belangrijk. In de afgelopen tijd hebben verschillende projecten ervoor gezorgd dat het gebouw efficiënt verwarmd wordt. Zo werd vorige jaar een nieuwe kachel in gebruik genomen.

De acties die voor dat verwarmingsproject werden gevoerd hebben veel geld opgebracht. Want naast de kachel, die al geplaatst is en werkt, zal heel binnenkort ook een warmtepompinstallatie worden aangeschaft. Het geld hiervoor is al binnen bij Stichting OZO. Maar de aanschaf heeft nog even op zich laten wachten. Want het kan even duren voor het apparaat geplaatst kan worden omdat in het werkgebied van Stichting OZO een groot gebrek aan personeel is. Toch wordt ernaar gestreefd om de installatie vóór de komende winter te hebben geïnstalleerd.

Een warmtepomp geeft veel voordelen, maar het apparaat gebruikt wel veel elektriciteit. Momenteel is de prijs van elektriciteit niet zo hoog en wordt er door een warmtepomp wel veel op het gasverbruik bespaard. Maar om in de toekomst ook de elektriciteitsprijs nog betaalbaar te houden wordt er binnen het OZO-bestuur nagedacht over de plaatsing van zonnepanelen. Exacte plannen zijn er nog niet, maar zodra er meer bekend is en er een beslissing over genomen wordt, zal er een project van worden gemaakt en wordt hier natuurlijk melding van gemeld in één van de komende OC’s.

Stroomuitval

Direct na het begin van de oorlog viel meerdere malen per dag de stroom uit en daar hadden de deelnemers van het werkbezoek natuurlijk ook mee te maken.

Nu was er tijdens de afgelopen drie werkbezoeken nauwelijks meer sprake van stroomuitval. Maar tijdens het laatste bezoek moest toch weer het aggregaat regelmatig worden gestart. En was het bijna weer zoals in het begin. Maar toch was het anders want de mensen in het gebied wisten precies wanneer de stroom een paar uren uit zou vallen. Via een app op de telefoon wordt gemeld in welk district de stroom uit zal vallen.

Er wordt ook bij vermeld hoe laat en hoelang de stroomuitval zal duren. De bevolking is hierop ingespeeld en aan de hand daarvan wordt ook de dag ingedeeld. Alleen voor hoognodige zaken wordt in Rehoboth het aggregaat gebruikt in die paar uren van stroomuitval. Tot grote problemen heeft dit nog niet geleid.

De elektriciteit valt uit omdat de Russen elders in het land energiecentrales bombarderen. Het gebrek aan elektriciteit wordt dan verdeeld over het land, zodat niet één regio volledig zonder elektriciteit zal zitten.

2025 wordt jubileumjaar voor St. OZO

Deo Volente 2025 is het 25 jaar geleden dat Stichting OZO werd opgericht. In al die jaren heeft de stichting veel werk mogen en kunnen doen. Dit werk werd mogelijk gemaakt door de vele vrijwilligers, kerken, organisaties en natuurlijk de trouwe achterban.

Binnen het bestuur wordt nagedacht hoe èn of er aan dit jubileumjaar nog aandacht wordt besteed. Bijzondere feestelijkheden en activiteiten hoeft de achterban niet te verwachten, want het bestuur vindt het belangrijk dat het ‘gewone’ werk voor de allerarmsten in de samenleving van het werkgebied prioriteit krijgt. Dit is altijd zo geweest en zal dus ook in het jubileumjaar zou zijn. Wel zal er misschien een speciaal jubileum-project worden opgezet. Als dit zo is dan wordt de achterban daar natuurlijk als eerste van op de hoogte gebracht. Overigens is het bestuur íeder jaar dankbaar dat het mooie en soms ook moeilijke werk steeds door mag aan. Niet alleen de donateurs en andere betrokken zorgen ervoor dat het werk doorgang kan vinden, maar bovenal wordt de afhankelijkheid én de zegen van de Heere God hierbij ervaren. En daar is het bestuur Hem heel dankbaar voor.