Werkbezoek 37

Medewerkers:Teun Bakker, Michel Koppenaal, Tanja van Koppen
Gasten:-
Vervoer:Bus met aanhangwagen

Het mei werkbezoek is begonnen! Welgemoed vertrokken we uit Middelharnis richting Oekraïne. Onderweg even een plaatje op een parkeerplaats.
Na 1835 kilometer en 25 uur rijden nemen we deze foto als we over de grens Oekraïne inrijden. 'Welkom in Oekraïne' staat er te lezen. Hot news is het EK voetbal. Enorme bedragen worden geïnvesteerd in dit spel, terwijl in dit land misschien wel miljoenen mensen door armoede de weg kwijt zijn. De ontmoeting met onze medewerkers en de bewoners van verzorgingshuis 'Rehoboth' was weer hartverwarmend. We gaan uitrusten van de reis en morgen hopen wij u op de site verder te informeren over onze wederwaardigheden.

Zaterdag. Het was even wennen aan de extreme temperatuur: 35 graden! Deze bewoner van het verzorgingshuis heeft hier geen moeite mee. Erzsike is erg blij met haar scootmobiel, omdat ze zich anders niet meer zelfstandig kan voortbewegen.
Op de boerderij staan de planten er fier bij. De vruchten groeien door de gunstige weersomstandigheden boven verwachting en dit beloofd een goede oogst. OZO medewerker Pisti en zijn personeel bereiden zich voor op het moment dat de vruchten geplukt kunnen worden en hopelijk voor een goede prijs verkocht kunnen worden.

Zondag. We bezochten de kerkdienst in de dorpskerk van Nagydobrony. Om 14.00 uur zal de huisdienst in verzorgingshuis 'Rehoboth' beginnen. De bewoners maken zich op om zich te zetten onder de verkondiging van het Woord van God.
Na de verkondiging neemt dominee Horkay alle tijd om met de bewoners te spreken. Vragen naar aanleiding van de preek worden besproken, maar ook voor de individuele omstandigheden van de bewoners heeft dominee een luisterend oor. Dominee Horkay heeft dan altijd zijn Bijbel bij de hand. Zoals hij zelf zegt: een goede soldaat van Christus heeft altijd zijn wapens binnen handbereik!

Maandag. Vandaag was een bespreekdag. Het reilen en zeilen van de OZO projecten werd besproken. Maar eerst gingen we naar de polikliniek om het resultaat te zien van de laatste maanden. De benedenverdieping is zo goed als klaar en het is prachtig geworden! Hier de entree.
Op deze foto een van de behandelkamers. Zoals het in een ziekenhuis hoort: alles schoon en netjes. Tijdens de besprekingen hebben we ons gebogen over het vervolgtraject, want om de bovenverdieping aan te pakken is er nog veel geld nodig!

Dinsdag. Eerst naar de polikliniek. Het was er heel druk want op dinsdag is er elke week bloedafname. Daarna gaan de verzamelde bloedbuisjes naar een laboratorium in Ungvár. Het was goed om te constateren dat de lectuur op de 'evangelisatietafel' gelezen wordt. Deze tafel zal standaard in de polikliniek staan.
Vervolgens togen we naar Járok, naar de basisschool. Het was een fijn en positief bezoek en de feestvreugde steeg ten top toen alle kinderen een tasje kregen uitgereikt met schoolmateriaal, zoals schrift, pen, potlood en lineaal. Maar ook een vlieger, een spel en een flacon zeep. Wat een geweldig project!

Een foto van de gebrekkige watervoorziening bij een woning, waar de school gebruik van mag maken. Op de school is geen water voorhanden. De mogelijkheden om een waterleiding aan te leggen werden besproken en tijdens een volgend werkbezoek zal hierover een beslissing worden genomen.
Woensdag. Heel veel beleefd, en hieruit twee foto's. Deze foto geeft een beeld van de groei van de aardappelen, één van de voornaamste bron van inkomsten van de bewoners in het Karpatengebied. Tot nu toe groeien de aardappelen voorspoedig door het mooie weer in afwisseling met regenbuien. Voor de komende dagen wordt nachtvorst opgegeven. Daardoor een spannende tijd!

Voor de bewoners van het verzorgingshuis is OZO medewerkster Tanja van Koppen zoals altijd bezig om het de bewoners naar de zin te maken. Zij bakt een aantal cupcakes en gaat daarmee rond, en samen met hoofdzuster Gizike komen er allerlei interessante gesprekken tot stand. Zo krijgt Tanja een goed beeld van het zorgproces en hierover is zij zeer tevreden!
Donderdag. In tegenstelling tot onze aankomst in Nagydobrony, toen het 35 graden was, is het nu koud en mistroostig weer. Volgens de weersberichten gaat het in het Karpatengebied niet vriezen en daar hopen we zéér op. Het is de laatste dag van het werkbezoek en zoals altijd zijn er de laatste vragen, gesprekken en afspraken. Daarna nemen we afscheid van de bewoners van het verzorgingshuis en van allen met wie een diepe vriendschap gegroeid is. Jenö en Pisti zullen ons morgenvroeg naar de grens brengen en daarna begint de terugreis van zo'n 1800 kilometer. We mogen terugzien op een geslaagd werkbezoek waarin met elkaar het goede voor de allerarmste medemensen werd gezocht. De Heere daarvoor alle eer! We hopen zaterdag weer veilig en behouden thuis te komen.