Adopteer Joska bácsi

Joska bácsi
12-08-1947
76

Ráti József is geboren en getogen in Nagydobrony. Hij zag het levenslicht in de Egerstraat in de zomer van 1947. Terwijl de naweeën van de oorlog nog duidelijk merkbaar zijn, gaat de jonge József naar de lagere school. Na een aantal jaren schreef József zich in voor een vervolg opleiding. Zijn interesse ging uit naar een keuringdienst van goederen. Deze dienst houdt de veiligheid van voedsel en andere goederen in de gaten. Daarvoor zijn natuurlijk wetten en regels opgesteld. Hij leerde tijdens deze opleiding hoe hij bedrijven moest controleren én of deze bedrijven zich hielden aan de wetten en regels. De school was vlak bij Kiev, ver van Nagydobrony vandaan. Na de opleiding kreeg hij werk in de regio Ungvár. Toen hij 30 jaar oud was ontmoette hij Eva. Een lieve vrouw met wie hij trouwde. Zij gingen wonen in het Szürte en kregen daar een dochter. Tot zijn grote verdriet overleed zijn vrouw in 2013 en zijn dochter vertrok naar Hongarije. József ging weer wonen in zijn geboortedorp Nagydobrony. Natuurlijk komt zijn dochter op bezoek bij haar alleenstaande vader. Graag wil zij dat haar vader meegaat naar Hongarije. Maar daar wil Jószef niet over praten! Na een tijd toen zijn gezondheid achteruit ging kreeg hij contact met Jenö. En zo werd hij een nieuwe bewoner van Rehoboth. Rati is een wat terug getrokken en ernstige man. Hij brengt zijn tijd door met het dagelijks lezen van de krant …..en zijn grote passie. Het oplossen van kruiswoord puzzels. Op de vraag of hij het naar zijn zin heeft in Rehoboth, steekt hij zijn duim omhoog. Hier is alles goed. Een vriendelijke glimlach onderstreept dit korte, maar gemeende antwoord.

Met mijn bijdrage help ik de allerarmsten in Oekraïne.

Donateur:* JaNee
Aanhef:* Dhr.Mevr.Fam.
Bedrijf/Instantie:
Voorletter(s):*
Tussenvoegsel:
Achternaam:*
Adres:*
Postcode:*
Plaats:*
E-mail adres:*
Telefoon:*
Opmerking: