Jaargang 2020 Nr. 3

Van de (waarnemend) voorzitter

De afgelopen maanden is het topdrukte geweest voor onze medewerkers in Oekraïne. Dit gold niet alleen de medewerkers in verzorgingshuis Rehoboth, die in verband met de maatregelen rondom de coronacrisis extra belast werden, maar deze maanden hadden ook de werkers op onze boerderij het heel druk. Evenals bij ons in Nederland, is het ook in Oekraïne oogsttijd.

Er is veel energie in de tomatenpluk gestoken. Het resultaat was dat vele tonnen tomaten hun weg vonden naar de markt. Verder werden de aardappels gerooid. Dit is niet zo bijzonder voor ons werkgebied, want Nagydobrony staat bekend als het aardappeldorp. In deze tijd wordt de plaats dan ook overspoeld door handelaren die de aardappels opkopen.

De tarwe werd gedorst en voor het overgrote deel verkocht. Een klein deel werd vermalen tot varkensvoer, om onze dertig biggen groot te brengen. Deze biggen zijn deels voor eigen consumptie en deels voor de verkoop. Zórg voor de komende winter is een basisgedachte die in Oekraïne bij iedereen leeft, want in de winkels is in de winterperiode lang niet alles te koop. Daarom leggen niet alleen de boerderijen, maar ook particulieren in deze tijd een flinke voorraad producten uit eigen tuin of van het eigen stukje land aan.

Oekraïne kleurt in verband met Covid-19 oranje en ook Hongarije, waar we tijdens ons werkbezoek doorheen moeten rijden mogen we niet in. Met pijn in het hart moeten we constateren dat er komende maanden opnieuw geen mogelijkheid zal zijn om de projecten ter plaatse te bezoeken en met elkaar te spreken over de uitvoering daarvan. Hoewel we zeer regelmatig in contact zijn met onze medewerkers in Oekraïne, is dat door het overbelaste skype netwerk, niet de meest ideale manier om overleg met elkaar te voeren.
Ondanks de zorgen die er zijn rondom de coronacrisis zijn we toch dankbaar. Want we ervaren veel zegen over het werk. Hierbij denk ik dan aan de rijke oogsten en de opbrengsten daarvan, het virus waarvan ons verzorgingshuis nog steeds gevrijwaard bleef, het enthousiasme van onze medewerkers in Oekraïne en de giften van u als donateur die nog steeds ruim voldoende zijn. Hieruit blijkt de zorg van onze hemelse Vader, Die in alles voorziet, ondanks de omstandigheden!

Albert van Holten, waarnemend voorzitter

Coverfoto

Op het platteland - bijvoorbeeld rondom ons werkgebied in Nagydobrony - komt veel armoede voor, maar dit zie je in de dorpen nauwelijks op straat. In de grotere steden behoren bedelaars echter tot het gewone straatbeeld. Een voorbeeld hiervan is deze man die we tegenkwamen, toen we tijdens een werkbezoek een stad in West-Karpaten bezochten. Op de foto zien we hem zomaar ergens op straat zitten. Een schrijnend beeld. Hij zit op een plankje met wieltjes want hij heeft geen benen meer en is daarom afhankelijk van de goedgeefsheid van passanten. In Oekraïne komt men veel invalide bedelaars tegen. Een groot deel van hen is oorlogsinvalide, want toen Oekraïne nog deel uitmaakte van de Sovjet-Unie werden soldaten uit onder meer Oekraïne ingezet in de oorlogen in Afghanistan en in de Kaukasus. In deze oorlogen vielen enorm veel slachtoffers aan Russische zijde. Misschien was de man op de foto wel één van deze slachtoffers. Er rest hem alleen maar hoop op de gunsten van voorbijgangers.

Corona in Nagydobrony

Zoals u in de vorige Onderling Contact hebt kunnen lezen gaat het coronavirus ook Oekraïne niet voorbij en daarom zijn er vanuit de overheid strenge maatregelen getroffen om besmetting en de gevolgen daarvan binnen te perken te houden. De leiding van Rehoboth heeft eveneens ingrijpende maatregelen moeten nemen met het oog op de gezondheid van de bewoners en het personeel.

In Nagydobrony - de plaats waar het verzorgingshuis Rehoboth staat - zijn bij het schrijven van dit artikel geen besmettingen geconstateerd. Dit wil echter niet zeggen dat er in het dorp geen mensen besmet zijn. Voor de inwoners van Nagydobrony - en de nabijgelegen dorpen - is het nog een hele onderneming om zich te laten testen. De testen gebeuren in een stad die 45 km verderop ligt en de kosten van zo’n test bedragen € 50,-. Men vermoedt dat de afstand en het geld voor velen toch een te hoge drempel vormt om zich te laten testen.

Om het verzorgingshuis Rehoboth vrij te houden van het virus heeft de leiding regels opgesteld waarmee zorgvuldig wordt omgegaan. Zo zijn de hygiënische maatregelen sterk aangescherpt en voorlopig is het bezoek van familie of vrienden niet toegestaan. De coronacrisis legt natuurlijk een grote druk op het management en het personeel. We zijn onder de indruk hoe voorzichtig en nauwgezet de mensen van St. OZO zijn met de maatregelen en zijn ze hier heel erkentelijk voor. Een dikke pluim hebben ze zeker verdiend!

Voor ons als bestuur van OZO heeft de coronacrisis natuurlijk ook gevolgen. Zo kon het geplande werkbezoek voor september geen doorgang vinden, omdat er niet door Hongarije gereisd kon worden en de grenspassage met Oekraïne ook problemen op zou gaan leveren. We doen er alles aan om in contact te blijven met onze mensen in Nagydobrony en we zijn dankbaar dat het werk, ondanks alles gewoon doorgaat. Het contact met onze mensen daar verloopt voornamelijk via email en skype.

Toch hopen en bidden we dat we spoedig weer met materialen oostwaarts kunnen gaan, zodat we de OZO’ers in Oekraïne weer fysiek kunnen ontmoeten en ze van de noodzakelijke goederen kunnen voorzien.

Voedselproject weer ter hand genomen

Eén van de projecten van Stichting OZO is het Voedselproject. Dit project is het eerste en één van de belangrijkste projecten van de Stichting. Het project, waarbij voedselpakketten bij de allerarmste gezinnen werden rondgebracht, moest in het voorjaar van dit jaar vanwege de coronacrisis worden stopgezet, vanwege de strenge maatregelen die genomen moesten worden. Deze maand zal het project weer ter hand worden genomen. Wij hebben veel lof voor de diakenen uit de verschillende kerken die er voor zorgen dat de pakketten maandelijks of om de twee weken, bij de allerarmsten terechtkomen.

In de bijna twintig jaar dat Stichting OZO actief is in de Karpaten heeft het voedselproject steeds grote aandacht gehad, want steeds weer opnieuw blijkt dat er bij de arme gezinnen een groot gebrek is aan gezond en voldoende voedsel.
Met het uitdelen van voedsel is eigenlijk het werk van de huidige Stichting OZO begonnen. De vriendengroep waaruit later OZO is ontstaan kwam via hulptransporten met andere organisaties in contact met de familie Hidi in het westen van Oekraïne. Met dit gezin - van de huidige directeur Jenö - groeide een diepe vriendschap. De familie wees hen op de grote armoede die er heerste bij een groot aantal gezinnen in en rondom Nagydobrony. De familie Hidi gaf zelf vanuit hun armoede toch nog hulp aan mensen die het nog moeilijker hadden. De vrienden van Flakkee waren hiervan zó onder de indruk, dat ze het idee opvatten om te onderzoeken of vanuit Nederland directe hulp geboden kon worden om de nood van deze allerarmsten enigszins te verlichten.
Dit was de aanleiding voor de oprichting van Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne (OZO). Men begon met het werven van fondsen en men startte om - met hulp van de familie Hidi - gericht voedselpakketten samen te stellen en uit te delen bij personen of families die deze het meest nodig hadden. Ook werd er in Nederland kleding en andere broodnodige artikelen verzameld, zodat deze allerarmsten niet alleen gevoed, maar ook gekleed konden worden. Stichting OZO kreeg van verschillende organisaties een grote hoeveelheid Bijbels in de Hongaarse, Oekraïense en Russische taal, zodat ook het geestelijk voedsel niet ontbrak.
In die begintijd werd er gestart met drie werkbezoeken per jaar. De deelnemers aan deze bezoeken reisden per bus die afgeladen was met hulpgoederen. Levensmiddelen werden zoveel mogelijk in Ungvár gekocht.
Naast voedsel, bleek er onder de bewoners van de West-Karpaten ook nog grote behoefte te zijn aan andere zaken. Om aan die vraag tegemoet te komen werden er nog andere projecten in het leven geroepen. Daarover meer in een komend nummer van OC.

Onlangs heeft het bestuur van Stichting OZO besloten om het Voedselproject weer ter hand te nemen. Want ook nu, bijna twintig jaar later, blijkt er nog steeds een grote behoefte te zijn aan goede voedselpakketten. Door allerlei oorzaken, zoals werkloosheid, verslaving, geen familie of vertrek van kinderen naar het buitenland, wordt er in veel gezinnen grote armoede geleden…. Daarom worden de lezers van deze OC opgeroepen om naast de periodieke donatie ook een extra gift te geven voor dit ook zo belangrijke project. Meer info is te vinden op de site www.stichting-ozo.nl

Op zoek naar een combine... en sponsors!

In de vorige OC hebben we uitgebreid iets verteld over het werk op onze Rehoboth-farm. Deze boerderij gaat een steeds belangrijker deel van onze ‘missie’ in Oekraïne uitmaken.

Op de boerderij is grote behoefte aan een goede combine. Daarom hebben we een tijdje geleden ons project voor de aanschaf van een goede dorsmachine gestart: het Combineproject. De giften en donaties voor dit project hebben al het mooie bedrag van € 15.530,- opgeleverd. Daarnaast is er ook een toezegging gedaan voor een mooi bedrag en voor deze ‘tussenstand’ zijn we heel dankbaar. Momenteel zijn we druk op zoek naar een goede occasion, maar dit vergt veel tijd en geduld. We hebben al een aantal machines bekeken, maar nog geen keuze gemaakt.
We zoeken verder, want we hopen met een kwalitatief goede combine voor de dag te komen. Een machine die voor de oogst van 2021 ingezet kan worden. Graag komen we in contact met nog meer sponsoren voor dit project. Van onze huidige machine kan niet veel meer verwacht worden en daarom wordt deze niet meer gerepareerd. Het laten uitvoeren van het dorsen van onze korrelmais door een loonwerker kost heel veel geld. Geld dat we liever aan andere zaken besteden.
U kunt de project brochure downloaden op de site van Stichting OZO.