Gelukkig is Jolán néni al geadopteerd

Dossier:
Voornaam:
Achternaam:
Roepnaam:
Geboorte datum:
Leeftijd:
DS-000018
Jolán
Gál
Jolán néni
20-06-1923
94

Jolán werd geboren op 29 juni 1923 in Úngvár. Haar vader en moeder verongelukten toen Jolán zes maanden was. Ze werd geadopteerd door een onbekende familie die haar met veel liefde opvoedden. Ze doorliep de basisschool in Úngvár en daarna wilden haar pleegouders haar naar Hongarije sturen om te gaan studeren. Dit mislukte doordat Jolán ziek werd van heimwee, ze wilde persé bij haar pleegouders in Úngvár blijven. Toen ze 12 jaar was ging ze werken als dienstbode bij een rijke familie van 1935 tot 1945 tegen kost en inwoning. Jolán raakte in verwachting van haar vriend, die haar verliet. Het meisje dat geboren werd zag haar vader 32 jaar later voor het eerst. In 1957 overleed haar stiefvader en in 1960 haar stiefmoeder. Haar dochter trouwde en uit dit huwelijk werd een jongen geboren. Toen deze jongen 23 jaar was pleegde hij zelfmoord. Diens vrouw had nu de zorg voor Jolán, maar, zoals dat zo vaak gaat in Oekraïne, liet zij oma in de steek omdat oma geld kost. Van 2000 tot 2005 leidde Jolán, door het ontbreken van een pensioen, een uitermate armoedig bestaan. De opbrengst uit de tuin was haar enige voedsel. Op verzoek van haar predikant kwam ze naar verzorgingshuis ‘Rehoboth’ waar ze haar draai helemaal gevonden heeft. Jolán is een rustige, vriendelijke vrouw met een nog redelijke gezondheid en ze leest graag.

Met mijn bijdrage help ik de allerarmsten in Oekraïne.

Donateur:* JaNee
Aanhef:* Dhr.Mevr.Fam.
Bedrijf/Instantie:
Voorletter(s):*
Tussenvoegsel:
Achternaam:*
Adres:*
Postcode:*
Plaats:*
E-mail adres:*
Telefoon:*
Opmerking: