Jaargang 2016 Nr. 4

We zijn trots op onze Oekraïense medewerkers. Wat hen betreft hoeft dit niet gezegd te worden, want deze inzet is voor hen een logische zaak. De steun aan Stichting OZO om de projecten uit te kunnen voeren geeft hen de absolute drijfveer om heel verantwoordelijk om te gaan met de verschillende projecten en de financiën. We mogen ons gelukkig prijzen dat deze samenwerking goed is. Sommige projecten zijn dit jaar tot een afronding gekomen, zoals de polikliniek. Andere projecten zijn opgestart, zoals de Rehoboth boerderij. Wat ons altijd weer verwonderd en diep dankbaar stemt, is de continuïteit van het verzorgingshuis. Elk jaar zijn de giften voldoende om de bewoners te verzorgen en het personeel een salaris te bieden. En zowel grotere als kleinere projecten ter hand te nemen.

Helaas is Oekraïne nog steeds in oorlog. Hoewel dit in het westen nauwelijks gevoeld wordt, zijn de gevolgen wél merkbaar: de waardedaling van de munt is enorm, terwijl het leven steeds duurder wordt. Ook de gasprijzen zijn schandalig hoog en voor de gewone man niet meer op te brengen. Bijna aan het einde van het jaar 2016 wil ik u weer hartgrondig danken voor uw steun aan Stichting OZO. En u weer hartelijk oproepen om ons te steunen in 2017.

Nog even en het is weer Kerstfeest en een nieuw jaar gaat aanbreken. Deo Volente. Wát er ook gebeurt en hoe dingen kunnen gaan, voor u en ons persoonlijk maar ook humanitair: de Heere regeert, leidt en bestuurd alle dingen totdat Zijn Koninkrijk zal komen.

Alle OZO medewerkers en alle mensen in Oekraïne die hulp mogen ontvangen groeten u en wensen u een gezegend Kerstfeest en een voorspoedig en gezond nieuwjaar

Foto voorpagina

De winter doet zijn intrede in Oekraïne. Heel veel mensen gaan opnieuw een moeilijke periode tegemoet, want gas is niet te betalen en zelfs voor stookhout moet tegenwoordig diep in de buidel getast worden. Project Algemene Hulp helpt ouderen en gezinnen de winter door te komen. In het hoog gelegen bergdorp Járok spelen de kinderen heerlijk op het schoolplein in de vers gevallen sneeuw. Als de bel gaat wacht hen een heerlijk verwarmd schoolgebouw, dankzij de houtkachel en het stookhout van de donateurs van Stichting OZO.

Impressie werkbezoek november 2016

De weersomstandigheden tijdens de reis naar Oekraïne lieten zich van alle zijden zien; van druilerig in Nederland, regen en natte sneeuw in Duitsland, heldere luchten en zonneschijn in Oostenrijk tot wederom een natte aankomst in Nagydobrony. Desondanks mogen we spreken van een zeer geslaagde reis. De ontvangst door onze Oekraïense medewerkers was zoals gewoonlijk warm. Het is goed om elkaar na een periode van enkele maanden weer te ontmoeten en elkaar op de hoogte te brengen van de wederwaardigheden.

De volgende dag begonnen we met het programma. Voor ons staat deze zaterdag in het teken van besprekingen betreffende de vele zaken in en om Rehoboth. Natuurlijk wordt er een uitgebreide ronde over het terrein gemaakt, waarbij we ons opnieuw realiseren hoeveel werk hier verzet wordt. In het magazijn staan de boorden vol met geweckte groenten, de vorstvrije ruimte is gevuld met niet alleen consumptie aardappelen, maar ook het pootgoed voor het komende seizoen is hier opgeslagen. In zoverre dit in eigen hand is, zijn alle voorbereidingen voor de komende winter getroffen. Het mag ons zeer verheugen te zien dat er een duidelijke structuur heerst, waarbij een aangename omgeving gecreëerd is voor zowel de bewoners als het personeel. In de late avonduren arriveerde onze gast Hans na een veilige vliegreis vanuit Holland. We horen beierende kerkklokken, die de mensen aansporen om hun plaats op te zoeken in de kerken in de verschillende dorpjes. Ook wij begeven ons naar de kerk in het naburige dorpje Kisdobrony. Het is opvallend dat de bezoekers hoofdzakelijk uit vrouwen en oudere mannen bestaan. Dit komt omdat heel veel mannen een tijdelijke baan gevonden hebben in het buurland Hongarije, waar de economie en de werkgelegenheid beduidend meer kansen bieden dan in Oekraïne. De prediking ging over Galaten 6, waar opgeroepen wordt om elkaars lasten te dragen en alzo de wet van Christus te vervullen. Wat een wonder dat ook hier de rijke boodschap van genade en vergeving in Christus gepredikt en beleden wordt.

De dagen daarna stonden in het teken van de projecten. Met bezoeker Hans, die als kenner van alle ins en outs van de Nederlandse brandweer op de hoogte is, werden diverse brandweerkorpsen in de regio bezocht. De auto werd een aantal keren volgestouwd met uit Nederland meegebrachte materialen, waarmee de korpsen geholpen worden. Tevens werden de kazernes geïnspecteerd en werd genoteerd met welke materialen er verder geholpen kan worden. Telkens weer is het schrijnend te horen hoe deze brandweerlieden hun levens in de waagschaal stellen om hun werk te kunnen doen met de weinige, oude en gebrekkige materialen die hen ter beschikking staan. Er zijn zelfs diverse korpsen die hun minieme salaris deels afstaan om de broodnodige materialen aan te schaffen, waarin de staat hen niet in voorziet. De blusploeg van Nagydobrony was alleszins bereid om de zojuist verkregen slangen en spuitstukken direct te testen, waarbij ze uitleg kregen hoe deze zo optimaal mogelijk in te zetten. De manschappen van afdeling Chop kregen een aantal ademhalingstoestellen uitgereikt ter vervanging van hun eigen incomplete toestellen van meer dan 30 jaar oud.

Vervolgens werd de school in Járok bezocht. De school bestaat uit twee gebouwen, waar in het verleden op diverse manieren hulp geboden is. Een van de gebouwen is in het verleden voorzien van een houtkachel met centrale verwarming, waardoor het gebouw nu uitstekend verwarmd wordt en hiervoor slechts de helft van de vroegere hoeveelheid stookhout nodig is. In het andere gebouw wordt tot op heden gebruik gemaakt van losse, niet economische houtkachels in de lokalen zelf. Deze kachels zijn nu in een abominabele staat, waardoor er veel rook in de lokalen hangt en niet alleen het onderwijzend personeel, maar ook wij ons zorgen maken over het klimaat waarin deze kinderen de dag doorbrengen. Er worden nu plannen gemaakt om te zien of er mogelijkheden zijn om hier in de toekomst verandering in te brengen.

Intussen is de tijd alweer aangebroken dat wij onze laatste besprekingen gaan voeren, de laatste hand aan de administratie gelegd wordt en ons gaan voorbereiden op de reis huiswaarts. Dankbaar mag er op de afgelopen week worden terug gezien, waarin veel werk verzet kon worden, we weer veel mensen ontmoetten en waar mogelijk hulp mochten bieden. Na een goede thuisreis kwamen we als OZO medewerkers bij elkaar om bij te praten en om het werkbezoek af te sluiten met de lezing van Psalm 23 en gebed. Dankbaar zien we terug op een werkbezoek met opnieuw vele indrukken. Dit werkbezoek is ten einde, maar het werk wat Stichting OZO in Oekraïne mag verrichten niet. Mogen wij u ten slotte vragen om de vele hulpbehoevenden in Oekraïne, maar ook ons als stichting te gedenken in uw gebed?

Help mee! Heeft u deze ”Onderling Contact” uit? Geeft dan dit krantje door!

Giften allerlei

• speciaal voor de medische zorg in het verzorgingshuis mochten we van een instantie € 6000,- ontvangen
  • een algemene gift voor realisatie opslag voor machines en landbouw producten van nog een instantie bedroeg € 5000,-
  • dankbaar zijn we met alle giften groot en klein, van diaconieën en bedrijven, van vaste donateurs en incidentele gevers!
  • firma Sta-Rho te Rhoon verzorgde gratis de APK van de OZO aanhanger
  • een sponsor schonk twee nieuwe banden voor de aanhanger
  • van het korps Middelharnis/Sommelsdijk ontvingen we voor het Brandweerproject 25 nog goede brandweerpakken, schoenen, helmen, een benzinepomp twee slangen, enkele maskers en een slangenhaspelkar
Heel hartelijk bedankt voor de vele giften!

Wie helpt?

Door blikseminslag in het verzorgingshuis is de omvormer van de zonneboiler kapot. Een nieuw exemplaar kost € 215,-. Wie helpt deze kosten te dragen? Stort uw gift op rekeningnummer NL71RABO0341636851 t.n.v. St. OZO o.v.v. ‘zonneboiler’. Hartelijk dank!

Blikseminslag Verzorgingshuis

Tijdens een zeer heftige onweersbui deze zomer werd het verzorgingshuis getroffen door blikseminslag. Het gevolg was een gat in het dak ter grootte van drie dakpannen en veel defecte apparaten, waaronder de omvormer van de zonneboiler. Na een belronde voor sponsoring was firma Omikron te Ridderkerk bereid een nieuw zuster oproepsysteem, met een fikse korting te schenken. Een andere sponsor bood aan de kosten te dragen voor het getroffen internetsysteem. Gelukkig betrof het geen mensenlevens. Beide bedrijven heel hartelijk dank! Op korte termijn zal er een bliksemafleider en een alarm systeem in directe verbinding met de kazerne worden gerealiseerd. De houten kapconstructie zal worden ingespoten met een brandwerende zoutoplossing.

Nieuw project Kisdobrony

Eerder dit jaar kwam er een hulpvraag van de kerkenraad van Kisdobrony om achter de pastorie een schuur te bouwen voor opslag van zitbanken bij begrafenissen, de begrafenisauto en een toiletgebouw. Hieraan heeft Stichting OZO een financiële bijdrage geleverd. De bouw is nog niet volledig afgerond, maar het is duidelijk dat dit gebouw van grote waarde is voor de gemeente.

Gebreide kleding

Onvoorstelbaar wat een productie als het gaat over gebreide kleding, dekens en dergelijke! Zéér welkom in de wintertijd! We noemen mevr. Voorsluijs (Middelharnis), mevr. Hollaar (Sommelsdijk, reeds 300 truien!), mevr. Schaaf (Dirksland), dames Peeman en Troost (Middelharnis), dames Chr. Ger. Kerk Middelharnis, breiclub Hellevoetsluis en breiclub Oude-Tonge. Dames, hartelijk dank voor uw ‘warme’ inzet!

Werkbezoeken 2016

In de werkbezoeken van juni en november werden door middel van een transport vele goederen naar Oekraïne gebracht. Hiervoor danken wij firma ‘de Branding’ te Ouddorp voor het beschikbaar stellen van de bedrijfsbus. Directeur Kees Sperling bood aan om samen met een relatie een tussentijds transport te verzorgen. Dit heeft plaats gevonden in oktober, waarvoor onze hartelijke dank. Voor het werkbezoek in januari reisden de medewerkers met vliegtuig en taxi.

Fotokaarten

We zijn blij met de vele sponsors die de opbrengst van hun handgemaakteen fotokaarten besteden voor de hulp aan allerarmsten in Oekraïne. Leuni van Doeland uit Nijkerk maakt eveneens prachtige fotokaarten en brengt ze aan de man om Stichting OZO te steunen. Heel hartelijk dank!

Project Algemene Hulp

Tijdens het laatste werkbezoek ontmoetten we de dominee van Kisdobrony om de voortgang van het voedselproject te bespreken en dit verder op elkaar af te stemmen. De dominee nam ons mee in een ronde langs een aantal hulpadressen, waar we opnieuw gesterkt werden in onze mening hoe belangrijk dit project is. De armoedige omstandigheden, gebrek aan gezond voedsel en ouders die hun kinderen niet kunnen geven wat nodig is. Kortom, situaties die met geen pen te beschrijven zijn. We zijn dankbaar om hier met de hulp van onze Nederlandse sponsors een helpende hand te kunnen bieden. Via de dominee maakten we kennis met een mevrouw uit zijn gemeente die, met steun van een Hollandse stichting uit Oldebroek, twee keer per week voor ongeveer 30 gezinnen een warme maaltijd klaarmaakt. Verder brachten we nog een bezoek aan de gehandicapte vrouw die eerder dit jaar nieuwe accu’s kreeg voor haar scootmobiel. Op kosten van Stichting OZO is de immer actieve kerkenraad aan de slag gegaan om een betonnen oprit bij de woning aan te leggen. Nu kan ze zonder hindernissen de woning verlaten en weer binnengaan. Het was voor ons indrukwekkend en hartverwarmend om te zien hoe de dominee als herder met zijn gemeenteleden omgaat en hen helpt waar hij maar kan.

In het afgelopen werkbezoek werd ruim de tijd genomen om de Rehoboth Boerderij zaken te bespreken en de diverse akkers te bekijken. Met grote dankbaarheid mag er terug gezien worden op het afgelopen seizoen, waar dankzij een goede aardappel- en maïsopbrengst het boerderijproject met een positief resultaat afgesloten mocht worden. Dit is tevens een mooie stimulans voor de Oekraïense OZO medewerkers die het komende jaar aan de slag gaan op een areaal van 25 hectare. Het bouwplan voor het komende jaar is opgemaakt en het onderhoud voor de diverse landbouwmachines zal worden uitgevoerd. Een aantal weken geleden zijn de wintergranen gezaaid die er op dit moment prachtig bijstaan en waardoor het nieuwe seizoen een veelbelovende start heeft gemaakt.

Overweegt u een kerstgift voor Stichting OZO? Uw gift is bij ons in goede handen, want van elke geschonken euro gaat minstens 95 eurocent naar hulp voor de allerarmsten. Stort uw gift op NL 71RABO0341636851. Dank namens iedereen die we mogen helpen!